pondelok 24. decembra 2012

Štedrák :-)

Štedrák som robila asi 3x po sebe na vianočné sviatky. "Gúglila" som po nete, aby som sa dozvedela viac z minulosti, ale nič som nenašla. Môžeme teda predpokladať, že názov má preto taký, pretože je skutočne bohatý = štedrý ako na plnky, tak aj na cesto. Myslím, že je to výnimočný koláč prepojený skvelými "príchuťami", ktoré sa výborne dopĺňajú :-)


Všimla som si, že nie je jednotný recept čo sa postupu vrstvenia plniek týka, dokonca som našla aj jeden recept, kde spojili mak a lekvár do jednej plnky. Ja ostanem pri štyroch, príde mi to "honosnejšie" a vlastne taký mám aj recept.


Ak si Štedrák budete chcieť pripraviť, nachystajte si tieto suroviny:

CESTO:
600g hrubá múka (tentokrát som použila špaldovú hladkú, pri nej aj zostanem, nabudúce skombinujem s celozrnnou špaldovou múkou)
250-300ml vlažné mlieko
120g maslo
100g prášk.cukor
30g droždie
3 žĺtky
20g maslo (na potretie)
trocha nastrúhanej z chemicky neošetreného citróna - bio citróny
štipka soli


MAKOVÁ PLNKA:
200g mletý mak
200ml mlieko
120g prášk.cukor
10g maslo
1/2 bal. vanil.cukru
trocha nastrúhanej kôry citrónovej z chem....


SLIVKOVÁ PLNKA:
200g slivkového lekváru
trocha nastrúhanej citr.kôry z chem....


ORECHOVÁ PLNKA:
180g mleté orechy (osobne mi najviac chutia vlašské orechy)
200ml mlieko
30g jemná strúhanka
50g prášk.cukor
1/2 bal. vanil.cukru
trocha nastrúhanej citr.kôry z chem....


TVAROHOVÁ PLNKA:
300g tvaroh
80g prášk.cukor
80g maslo
30g hrozienka
2 vajcia
1 bal. vanil.cukru
trocha nastrúhanej citr.kôry z chem....


POSTUP:
1. Z časti mlieka, cukru, trocha múky a droždia pripravíme kvások, ktorý po vykysnutí zmiešame s múkou, žĺtkami, maslom, cukrom, nastrúhanou citr.kôrou, soľou a mliekom. Vypracujeme polotuhé cesto, ktoré necháme na teplom mieste vykysnúť.
2. Po vykysnutí ho rozdelíme na 5 rovnakých bochníčkov, z ktorých na pomúčenej doske postupne vyvaľkáme 4 pláty. Na pomastený plech položíme prvý rozvaľkaný plát, na ktorý rozotrieme makovú plnku, prikryjeme ho druhým plátom, ktorý potrieme slivkovou plnkou, potom položíme tretí plát, na ktorý navrstvíme orechovú plnku a na štvrtý plát rozotrieme tvarohovú plnku
3. Z posledného kúska cesta vytvarujeme valčeky a urobíme z nich na koláči mriežku. Celý povrch potrieme rozpusteným maslom a dáme piecť do rúry vyhriatej na 180/160°C. Pečieme približne hodinu.


PLNKY:
MAKOVÁ PLNKA:
Mlieko s cukrom dáme variť, pridáme pomletý mak, maslo, vanilinový cukor a nastrúhanú citrónovú kôru. Plnku premiešame, odstavíme a necháme vychladnúť.
SLIVKOVÁ PLNKA:
Slivkový lekvár dobre rozmiešame s nastrúhanou citrónovou kôrou. AK je veľmi hustý, pridáme trocha horúcej vody
ORECHOVÁ PLNKA:
Mlieko s cukrom dáme variť, pridáme pomleté orechy, avnilinový cukor, nastrúhanú kôru citr. a zahustíme strúhankou. Plnkue premiešame, odstavíme a necháme vychladnúť.
TVAROHOVÁ PLNKA:
Mäkký tvaroh vymmiešame s maslom, prášk.cukrom, vanil.cukrom a žĺtkami. Pridáme hrozienka, nastrúhanú citr.kôru a nakoniec zľahka vmiešame tuhý sneh z bielkov.


Plnky si vždy pripravím pokiaľ mi kysne cesto. Myslím, že koláč na prípravu nie je ani náročný a každý kto má skúsenosti s pečením, ale aj nie, ho určite hravo zvládne.












Dobrú chuť :-)







































































Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára